Uitdaging
Dat het helaas niet goed gaat met onze bijen en andere bestuivers weten we al langer. Maar wist je dat maar liefst 80% van onze planten afhankelijk is van die kleine goeddoeners? In het kader van haar duurzaamheidsplan wil Aveve onze bestuivers een hart onder de vleugel steken. Helemaal in lijn met de bekende Aveve slagzin: ‘Hier groeit plezier’. Onze uitdaging was meteen duidelijk. Hoe kunnen we de Vlaming op een laagdrempelige manier aanzetten tot het boosten van de biodiversiteit in zijn/haar tuin of terras?
Aanpak
‘Beestige Bestuivers Welkom’ werd de conceptuele koepel waarmee we samen met het Nieuwsblad in het tuinvoorjaar een biodiversiteitscampagne uitrolden. De kick-off bestond uit een reeks van bruisende artikelen gekoppeld aan de Tuincheck die onderzocht hoe het gesteld is met de biodiversiteit in de Vlaamse tuinen en terrassen. Deze aanpak wakkerde de urgency rond biodiversiteit verder aan. De Aveve tips & tricks voor een duurzamere en biodiversere tuin boden dan weer de oplossing. Al deze biodiversiteitstips werden verzameld op een content hub waar mensen als sluitsstuk op de campagne kans maakten om 1 van de 1000 Aveve Biodiversiteitspakketten te winnen.
Op sociale media werden mensen verder geactiveerd door 4 tuinfluencers, die hun tips & tricks deelden om je tuin of terras zo uitnodigend mogelijk te maken voor Beestige Bestuivers. Plant naast inspirende video-content nog een aantal straffe radiospots, en je hebt een beestig effectieve campagne.
Een beestig idee dat zowel voor de natuur als voor onze klant het verschil maakt.
Karel Dejonghe
Creative Director DALLAS