UITDAGING
G-sport Vlaanderen, de meest inclusieve sportorganisatie van Vlaanderen, kwam met een heldere opdracht: help ons om G-sportatleten, -bewegers en -allesgevers het podium te bieden dat ze verdienen. Wij liepen er alvast warm voor.
Maar het stopte niet bij G-sporters. De organisatie wilde ook hun entourage – ouders, trainers, begeleiders … – betrekken bij deze gelukzalige campagne. Het doel van de campagne was heel eenvoudig: aan een breed publiek duidelijk maken dat G-sport gewoon sport is, niets meer maar zeker ook niets minder. Een uitdaging naar ons hart.
AANPAK
Voor de creatieve invulling vroegen we ons af: “Wat verbindt mensen die sporten en bewegen met elkaar?” Het antwoord: het geluksgevoel dat sporten en bewegen met zich meebrengt, en dat geldt voor elke sporter. Het zijn de geluksmomenten die verbinden, motiveren en activeren. De campagne #GelukkigSporten was geboren.
Het hart van deze campagne was een activerende vraag naar de Vlaming toe: “En jij, waar word jij gelukkig van bij sport en beweging?” Het campagnelogo, de G-sportsmiley, werd het symbool om deze vraag uit te dragen. En op de Internationale Dag van het Geluk lanceerden we de campagne op televisie met een reeks gelukkigmakende spots. De verschillende sport- en beweeggelukjes van G-sporters en hun entourage veroverden alle harten in Vlaanderen! De verdere uitrol gebeurde online en op radio met William Boeva als herkenbare stem.
Allemaal hadden ze als doel de Vlaming aan te zetten om zijn of haar eigen geluksmomenten te delen en te verspreiden. Federaties, fans en sporters kregen cut-outs, Instagramfilters en templates om content te genereren. In een mum van tijd werd het internet overspoeld met testimonials. Het geluk kon niet op!
RESULTAAT
Een grote glimlach op onze smoel en talloze stralende gezichten over heel Vlaanderen. Deze hartverwarmende campagne ging meteen viraal en werd enthousiast geshared: massa’s sport- en beweeggelukjes werden gedeeld op alle online platformen en zelfs vermeld op Sporza. Succes!
“Dallas kwam met het concept #GelukkigSporten en dat sloot best aan bij de behoeften voor onze normaliserende boodschap die we wouden brengen. #GelukkigSporten verbindt de sportsector rond de belangrijkste motivator waarvoor onze doelgroepen kiezen voor sport en beweging: je maakt plezier, het draagt bij tot geluk. Samen realiseerden we een breed maatschappelijke campagne die door veel sportactoren wordt uitgedragen. Het bureau zorgde ervoor dat we tegen de gewenste deadline onze lancering konden plannen en hanteerde daarbij een goede procescommunicatie naar ons toe. De campagne loopt nog tot eind 2024, maar kan je nu al een succes noemen.”
Jeroen Bauters
Coördinator marketing & communicatie G Sport Vlaanderen